Általános Szerződési Feltételek
Megrendelésének leadásával Ön a Webáruház vásárlója lesz. Kérjük, tanulmányozza át az alábbi tudnivalókat:
A Honlap használatához szükséges azon technikai tájékoztatást, melyet jelen ÁSZF nem tartalmaz, a Honlapon elérhető tájékoztatások nyújtják.
Az Eladó adatai:
DU-POL Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.
Adószám: 13408123-2-09
Cégjegyzékszám: 09 09 011230
Székhely: 4028 Debrecen, Damjanich u. 27. Fsz. 1.
Levelezési cím: 4028 Debrecen, Damjanich u. 27. Fsz. 1.
Telephely cím: 4031 Debrecen, Domokos Márton út 1.
Cégnyilvántartásba vevő cégbíróság: Debreceni Törvényszék Cégbírósága
Bankszámlaszám: (OTP) 11738084-29900538
E-mail cím: info@lumineo.hu
Tárhelyszolgáltató adatai
DiMa.hu Kft.
Cím: 4032 Debrecen, Békessy Béla u. 9. C. épület 3. emelet 10. ajtó
Telefonszám: 06-52-322-121
E-mail cím: info@dima.hu
A jelen ÁSZF-ben nem szabályozott kérdésekre, valamint jelen ÁSZF értelmezésére a magyar jog az irányadó, különös tekintettel a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint a Fogyasztó, és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) kormányrendelet vonatkozó rendelkezéseire.
A szerződés nyelve, formája
A jelen ÁSZF hatálya alá tartozó szerződések nyelve a magyar nyelv. A jelen ÁSZF hatálya alá tartozó szerződések nem minősülnek írásba foglalt szerződéseknek, azokat az Eladó nem iktatja, így az utólag nem hozzáférhető és nem megtekinthető.
Terrmékinformációk
A Webshop kínálatában szereplő minden Termék gyárilag új.
A termékekhez megadott adatok tájékoztató jellegűek. A Webshopban feltüntetett termékfotók gyártó által készített felvételek, illusztrációként szolgálnak. Felhívjuk figyelmét, hogy a termékfotók műtermi körülmények között, megfelelő megvilágítással készültek, színben és árnyalatban eltérhetnek a valóságtól. Kérjük, ezt a tényt vegy figyelembe a megrendelés leadása előtt.
A termék használatára vonatkozó utasításokat, továbbá a termék részletes tulajdonságait a megvásárolt termékhez mellékelt használati útmutató tartalmazza. Az Eladó az általa forgalmazott termékekhez a jogszabályi előírások keretein belül használati útmutatót csatol. Amennyiben a Fogyasztó véletlenül mégsem kapja meg a használati útmutatót a termékkel együtt, akkor ezt haladéktalanul, még a termék használata előtt köteles jelezni az Eladó felé, aki azt mielőbb pótolja.
Árak
Az árak forintban értendők, tartalmazzák a 27%-os ÁFÁ-t, azonban nem tartalmazzák a házhoz szállítás díját. Szállítási díjainkról a következő linken tájékozódhat: Szállítási feltételek
Adatbeviteli hibák javítása
Az Ügyfélnek a rendelés bármely szakaszában és a megrendelés Eladó részére való elküldéséig a Webáruházban bármikor lehetősége van az adatbeviteli hibák javítására a megrendelési felületen (pl. termék törlése a kosárból a „Törlés” feliratra kattintva, a böngészőben a vissza gombra kattintva).
Megrendelés
A vásárolandó áruk lényeges tulajdonságait, jellemzőit, az áruk használatára vonatkozó utasításokat a konkrét árucikk információs oldaláról lehet megismerni azzal, hogy az áru részletes tényleges tulajdonságait a termékhez mellékelésre kerülő használati utasítás tartalmazza. Ha a vásárlás előtt az áruval kapcsolatban kérdése merülne fel, ügyfélszolgálatunk készséggel áll rendelkezésére. Az általunk forgalmazott termék – ahol ezt a jogszabályok előírják – használati utasítását az áruhoz mellékeljük. Ha véletlenül nem kapná kézhez az áruval együtt a kötelező használati utasítást, azt azonnal – mielőtt az árut használatba veszi – jelezze vevőszolgálatunknál, pótoljuk. Amennyiben a Webshopban található bármely áru minőségével, alapvető tulajdonságával, használatával, használhatóságával kapcsolatban, a weboldalon közölteknél több információra van szüksége, kérjük, forduljon ügyfélszolgálatunkhoz
A rendelés véglegesítése (ajánlattétel)
Amennyiben Ön meggyőződött arról, hogy a kosár tartalma megfelel az Ön által megrendelni kívánt termékeknek, valamint az Ön adatai helyesen szerepelnek, úgy a „Megrendelem” gombra kattintva zárhatja le megrendelését. A honlapon közölt információk nem minősülnek az Eladó részéről szerződés megkötésére vonatkozó ajánlatnak. A jelen ÁSZF hatálya alá tartozó megrendelések esetén Ön minősül ajánlattevőnek.
Ön a „Megrendelem” gomb megnyomásával kifejezetten tudomásul veszi, hogy ajánlatát megtettnek kell tekinteni, és nyilatkozata – az Eladó jelen ÁSZF szerinti visszaigazolása esetén – fizetési kötelezettséget von maga után. Önt az ajánlata 48 órás időtartamban köti. Amennyiben az Ön ajánlatát a jelen általános szerződési feltételek szerint 48 órán belül nem igazolja vissza az Eladó, Ön mentesül az ajánlati kötöttsége alól.
Rendelés feldolgozása, a szerződés létrejötte
A rendelések feldolgozása két lépcsőben történik. Önnek bármilyen időpontban lehetősége van a megrendelés leadására. A rendelésről először egy automata visszajelzést kap, amely csak annak tényét rögzíti, hogy az Ön megrendelése a honlapon keresztül megérkezett, de ez a visszaigazolás nem minősül az Ön ajánlata elfogadásának. Amennyiben Ön azt észleli, hogy az automata visszaigazoló e-mail értesítés az Ön adatait tévesen tartalmazza (pl. név, szállítási cím, telefonszám, stb.), úgy Ön köteles ennek tényét – a helyes adatok megadásával egyidejűleg – velünk e-mail útján haladéktalanul közölni. Amennyiben Ön a megrendelésétől számított 24 órán belül nem kapja meg az automata visszaigazoló e-mailt, úgy kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot, mert elképzelhető, hogy megrendelése technikai okok miatt nem érkezett meg rendszerünkbe.
Az Eladó az Ön ajánlatának elküldését követően egy második e-mail útján visszaigazolja az Ön ajánlatát. A szerződés akkor jön létre, amikor az Eladó által küldött visszaigazoló email az Ön számára a levelezőrendszerében hozzáférhetővé válik (második visszaigazolás).
Felhívjuk a figyelmét, hogy előfordulhat, hogy a levél a SPAM mappába kerül.
Vételár, fizetési feltételek
Az árucikkek mellett feltüntetett ár az árucikk bruttó vételára, amely tartalmazza az általános forgalmi adót is. A termékek mellett szereplő vételárak biztosan nem változnak meg a megrendelés leadása és az árucikkek kézhezvétele közötti időszakban, a Fogyasztó azt az árat fizeti, amelyet megrendeléskor lát az oldalon.
A vételár kiegyenlítése az alábbi módokon történhet
Magyarország területén a futárszolgálatnak készpénzben (utánvétel)
Előre utalással bakszámlánkra.
Webáruházban bankkártya segítségével*
*Az online bankkártyás fizetések a Barion rendszerén keresztül valósulnak meg. A bankkártya adatok a kereskedőhöz nem jutnak el. A szolgáltatást nyújtó Barion Payment Zrt. a Magyar Nemzeti Bank felügyelete alatt álló intézmény, engedélyének száma: H-EN-I-1064/2013.
Szállítási feltételek, határidők
A szállítási költségek és a részletes szállítási feltételek a Szállítási feltételek menüpont alatt találhatók. A szállítás költsége külön tételként jelenik meg a számlán. Előfordulhat, hogy a Webshop – a megrendelés visszaigazolása ellenére – a megrendelt terméket készlethiány vagy más okból nem tudja szállítani, erről minden esetben e-mailben értesítjük Önt.
Téves megrendelés
Az Eladó nem vállal felelősséget nem megfelelő termékre tévesen leadott rendelés miatt. A Fogyasztó tudomásul veszi, hogy figyelmetlenségből rosszul kiválasztott, megrendelt termék esetén az Eladó nem vállal semmilyen felelősséget vagy kártérítést.
Sikertelen kézbesítés
A meghiúsult kézbesítés miatti újraküldés költségei minden esetben a Fogyasztót terhelik. Amennyiben a Fogyasztó előre kifizetette a megrendelés végösszegét a csomag visszaérkezése után kizárólag a szállítási díjjal csökkentett összeg kerül visszatérítésre. Kérjük, hogy regisztrációnál fokozottan ügyeljen a pontos szállítási cím megadására!
Sérült küldemény
Ha a megrendelt árucikk a szállítás során megsérült, akkor azt kérjük jegyzőkönyvbe foglalni a futárral ill. a szállítóval. A törött termékre vonatkozóan bejelentett fogyasztói igényt jogunkban áll vitatni.
Küldemény újra kézbesítése
Amennyiben az Eladó elküldi a Fogyasztónak a megrendelt csomagot, és azt a Fogyasztó nem veszi át, a csomagot automatikusan visszaküldi a szállító cég az Eladó címére. Ez esetben az Eladót kötelezi a szállító céggel kötött szerződés, így ki kell fizetnie az át nem vett csomag szállítási költségét. Előfordulhat, hogy a Fogyasztó nem kap értesítőt, vagy nem találja meg a szállító a címet. Ilyen esetben, amennyiben ezt a Fogyasztó kezdeményezi, a csomagot a szállítási költség újbóli felszámításával újra elküldjük, ha annak ellenértéke bankszámlaszámunkon jóváíródott. Amennyiben egy címről egy alkalommal is visszakapjuk a csomagot, fenntartjuk a jogot, hogy erre a névre és címre a továbbiakban ne küldjünk újra csomagot, továbbá a felmerült szállítási költségekről számlát állítunk ki a Fogyasztó részére.
Panaszügyintézés és jogérvényesítési lehetőségek
A Fogyasztó a termékkel vagy az Eladó tevékenységével kapcsolatos fogyasztói kifogásait az alábbi elérhetőségeken terjesztheti elő:
- Ügyfélszolgálati iroda helye: 4031 Debrecen, Domokos Márton út 1.
- Ügyfélszolgálat nyitvatartási ideje: H-P 10:00-17:00 (kivéve ünnepnapok, munkaszüneti napok)
- Levelezési cím: 4028 Debrecen, Damjanich u. 27. Fsz. 1.
- Internet cím: https://lumineo.hu
- E-mail: info@lumineo.hu
- Cégünk telefonos elérhetőséggel nem rendelkezik
Kizárólag a fent megjelölt elérhetőségekre érkezett fogyasztói kifogásokat tudjuk elfogadni.
Egyéb felületen (chat, Facebook, egyéb e-mail cím) beérkezett fogyasztói kifogásokat nem áll módunkban elfogadni.
A Fogyasztó elsősorban írásban, egyes esetekben azonban szóban is közölheti Cégünkkel panaszát. A panasz vonatkozhat a Cégünk részéről eljáró személy viselkedésére, munkájára, esetleg mulasztására, mely a termék forgalmazásával, értékesítésével közvetlen kapcsolatban áll.
A szóbeli panaszt Cégünk haladéktalanul kivizsgálja és lehetőség szerint megoldja. Amennyiben a Fogyasztó nem ért egyet a panasz kezelésével vagy a panasz haladéktalan kivizsgálása nem lehetséges, Cégünk a panaszról és azzal kapcsolatos álláspontjáról jegyzőkönyvet vesz fel, melynek másolati példányát eljuttatja a Fogyasztó részére (személyes jelenlét esetén helyben átadja). E-mailen érkezett panasz esetében 30 napon belül a válasszal együtt megküldi a Fogyasztó részére. Az írásbeli panaszt Cégünk a beérkezéstől számított 30 napon belül írásban megválaszolja. A panasz elutasítása esetén Cégünk álláspontját köteles megindokolni. Cégünk köteles a panaszt egyedi azonosítószámmal ellátni – telefonon, illetve egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás útján közölt szóbeli panasz esetén.
Cégünk a panaszról felvett jegyzőkönyvet és válaszunk másolati példányát 3 évig megőrzi, ellenőrző hatóság kérésére bemutatja. (Fgytv. 17/A (7) bek.)
Cégünk a Fogyasztót írásban tájékoztatja, amennyiben a panaszt elutasítja, hogy panaszával mely hatóság vagy Békéltető Testület eljárását kezdeményezheti. Tartalmazza a tájékoztatás az illetékes hatóság és a Fogyasztó lakóhelye/tartózkodási helye szerinti Békéltető Testület székhelyét, levelezési címét, elérhetőségeit (weboldal, e-mail, telefonszám), valamint Cégünk Fogyasztói jogvita rendezése céljából történő Békéltető Testületi eljárás igénybevételével kapcsolatos álláspontját.
Abban az esetben, ha Cégünk és a Fogyasztó közti jogvita tárgyalások útján sem rendeződik, további jogérvényesítési lehetőségekkel élhet a Fogyasztó:
Fogyasztóvédelmi Hatósági eljárás:
A Fogyasztói jogok megsértése esetén a Fogyasztó jogosult panaszt tenni a lakóhelye szerint illetékes Fogyasztóvédelmi Hatóságnál. A hatóság dönt a Fogyasztóvédelmi eljárás lefolytatásáról a panasz elbírálását követően. Elérhetőségeik: https://www.kormanyhivatal.hu/hu/elerhetosegek
Bírósági eljárás:
A Fogyasztó polgári eljárás keretein belül jogosult a jogvitából származó követelésének bíróság előtti érvényesítésére a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, valamint a Polgári Perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény rendelkezései szerint.
Békéltető Testületi eljárás:
A Békéltető Testületi eljárást a Fogyasztó a lakhelye, tartózkodási helye vagy a vásárlás helye szerint illetékes megyei kereskedelmi kamarák által működtetett Testületeknél kezdeményezheti, amennyiben Cégünk a szerződéses kötelezettségeit nem, vagy nem megfelelően teljesíti, és panaszát elutasítjuk.
A Békéltető Testületi eljárásban Cégünket együttműködési kötelezettség terheli. Ez alapján Cégünk köteles a Békéltető Testület felhívására válasziratot megküldeni, valamint a Békéltető Testület előtti meghallgatáson megjelenni és egyezség létrehozatalára feljogosított személy részvételét biztosítani.
Ha Cégünk székhelye/telephelye a területileg illetékes Békéltető Testületet működtető kamara szerinti megyén kívül található, Cégünk együttműködési kötelezettsége a Fogyasztói igény megfelelő írásbeli egyezségkötés lehetőségének felajánlására terjed ki.
Amennyiben fenti együttműködési kötelezettségünknek nem teszünk eleget, a Fogyasztóvédelmi Hatóság hatáskörébe kerül az ügy, mely szerint a cégek jogsértő magatartásakor kötelező bírságkiszabás van érvényben, ettől eltekinteni nem lehet.
A Fogyasztó kérelmezheti a Békéltető Testületi eljárás megindítását. A kérelmet írásban (levél, fax, távirat útján, illetve a Békéltető Testület weboldalán, elektronikus formában), a Békéltető Testület elnökéhez szükséges eljuttatni.
A területileg illetékes Békéltető Testület elérhetőségei:
Hajdú-Bihar megyei Békéltető Testület:
Székhely: 4025 Debrecen, Petőfi tér 10.
Ügyintézés helyszíne: 4025 Debrecen Vörösmarty u. 13-15.
Telefon: 06-52-500-710, 06-52-500-745
Fax: 06-52-500-720
E-mail: bekelteto@hbkik.hu
A testületek elérhetőségét megtalálhatja a www.bekeltetes.hu oldalon.
Online vitarendezési platform
A fogyasztói jogviták online rendezéséről, valamint a 2006/2004/EK rendelet és a 2009/22/EK irányelv módosításáról (fogyasztói online vitarendezési irányelv) szóló, 2013. évi május 21.-i 524/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: rendelet) alapján az Európai Bizottság létrehozott egy online vitarendezési platformot, amely 2016. február 15-től vehető igénybe az online adásvételi vagy szolgáltatási szerződést kötők között fogyasztói jogvita esetén mind a Fogyasztók, mind a kereskedők számára.
Az Európai Bizottság által létrehozott weboldalon, Fogyasztói regisztrációt követően, az oldalon található kérelem kitöltésével a Fogyasztó rendezheti az online vásárlással kapcsolatos jogvitáit bírósági eljárás indítása nélkül. Ez is egy módja a távolsági korlátok nélküli Fogyasztói jogérvényesítésnek.
Ön panaszt tehet az online vásárolt termékkel/szolgáltatással kapcsolatban.
Önnek és az Ön által bepanaszolt cégnek lehetősége van ezen az online vitarendezési platformon együtt kiválasztani, hogy mely vitarendezési testületet bízzák meg a panasz kezelésével.
Az online vitarendezési platform a következő weboldalon érhető el: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/?event=main.home.show&lng=HU
TÁJÉKOZTATÓ A FOGYASZTÓT MEGILLETŐ ELÁLLÁSI JOGRÓL
Fogyasztónak a Ptk. 8:1. § 1. bekezdés 3. pontja szerint csak a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy minősül, így jogi személyek nem élhetnek az indokolás nélküli elállási joggal!
A Fogyasztót a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 20. § szerint megilleti az indokolás nélküli elállás joga.
A Fogyasztó az elállási jogát a termék adásvételére irányuló szerződés esetén
- a terméknek,
- több termék adásvételekor, ha az egyes termékek szolgáltatása eltérő időpontban történik, az utoljára szolgáltatott terméknek,
- a Fogyasztó vagy az általa megjelölt, a fuvarozótól eltérő harmadik személy általi átvételének napjától számított 14 napon belül gyakorolhatja.
A jelen pontban foglaltak nem érintik a Fogyasztó azon jogát, hogy az e pontban meghatározott elállási jogát a szerződés megkötésének napja és a termék átvételének napja közötti időszakban is gyakorolja.
Elállási nyilatkozat, a Fogyasztót megillető elállási vagy felmondási jog gyakorlása
A Fogyasztó az elállási jogát az alábbiak szerint tudja megtenni:
- A 45/2014. Korm. rendelet 2. mellékletében található nyilatkozatminta felhasználásával
- vagy az elállásra vonatkozó egyértelmű nyilatkozat útján
- vagy a honlapról is letölthető nyilatkozat-minta felhasználásával.
Az elállási jogot határidőben érvényesítettnek kell tekinteni, ha a Fogyasztó nyilatkozatát az elállásra nyitva álló határidő lejárta előtt elküldi, azaz a kézhezvételtől számított 14 napon belül megteszi.
A Fogyasztó elállási nyilatkozatának érvényessége
Az elállási jogot határidőben érvényesítettnek kell tekinteni, ha a Fogyasztó nyilatkozatát az elállásra nyitva álló határidő lejárta előtt, azaz a kézhezvételtől számított 14 napon belül elküldi.
A Fogyasztó terheli annak bizonyítása, hogy az elállás jogát e rendelkezéssel összhangban gyakorolta.
Az Eladó kötelezettségei a Fogyasztó elállása esetén
Az Eladó visszatérítési kötelezettsége
Ha a Fogyasztó a jogszabály alapján fentebb leírtaknak megfelelően eláll a szerződéstől, az Eladó legkésőbb a visszaküldött termék átvételétől számított tizennégy napon belül visszatéríti a Fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket, így a szállítási díjat is.
Az Eladó visszatérítési kötelezettségének módja
A jogszabálynak megfelelő elállás vagy felmondás esetén az Eladó a Fogyasztónak visszajáró összeget a Fogyasztó által igénybe vett fizetési móddal megegyező módon téríti vissza. A Fogyasztó kifejezett beleegyezése alapján az Eladó a visszatérítésre más fizetési módot is alkalmazhat, de a Fogyasztót ebből adódóan semmilyen többletdíj nem terhelheti. A Fogyasztó által hibásan és/vagy pontatlanul megadott bankszámlaszám vagy postai cím következtében történő késedelem miatt az Eladó-t felelősség nem terheli.
Többletköltségek
Ha a Fogyasztó kifejezetten a legkevésbé költséges szokásos fuvarozási módtól eltérő fuvarozási módot választ, az Eladó nem köteles visszatéríteni az ebből eredő többletköltségeket. Ilyen esetben a feltüntetett általános szállítási díjtételek erejéig áll fenn visszatérítési kötelezettségünk.
Visszatartási jog
Az Eladó mindaddig visszatarthatja a Fogyasztónak visszajáró összeget, amíg a Fogyasztó a terméket vissza nem szolgáltatta, vagy kétséget kizáróan nem igazolta, hogy azt visszaküldte; a kettő közül a korábbi időpontot kell figyelembe venni. Utánvéttel vagy portósan feladott küldeményeket nem áll módunkban elfogadni.
A termék visszaszolgáltatása
Ha a Fogyasztó eláll a szerződéstől, köteles a terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított tizennégy napon belül visszaküldeni. A visszaküldés határidőben teljesítettnek minősül, ha a Fogyasztó a terméket a határidő lejárta előtt elküldi.
A termék visszaszolgáltatásával kapcsolatos költségek viselése
A Fogyasztó viseli a termék visszaküldésének költségét. A terméket az Eladó címére kell visszaküldeni.
Visszaküldési cím: DU-POL Kft. 4028 Debrecen, Damjanich u. 27. Fsz. 1.
Termékátvételre és személyes ügyintézésre nincs lehetőség.
Kérjük, hogy az office@dupol.eu e-mail címet rögzítse a címzett nevénél továbbá, hogy küldje el a szállító cég nevét és a visszáru csomagszámát, hogy mi is nyomon tudjuk követni a csomag státuszát és tudjunk egyeztetni a futárral.
Kérjük vegye figyelembe, hogy utánvéttel vagy portósan visszaküldött terméket nem áll módunkban átvenni.
Részleges elállás esetén az adott Termék vételára kerül visszautalásra.
Fogyasztó felelőssége az értékcsökkenésért.
A Fogyasztó a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felel. Kérjük, hogy csak az előző mondatban meghatározott mértékig próbálják ki a terméket, ne okozzanak értékcsökkenést!
A Vásárló nem gyakorolhatja elállási jogát az alábbi, a Cégünk által eladott termékek tekintetében:
- olyan nem előre gyártott termék esetében, amelyet a Fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy olyan termék esetében, amelyet egyértelműen a Fogyasztó személyére szabtak;
- romlandó vagy minőségét rövid ideig megőrző termék tekintetében;
- olyan zárt csomagolású termék tekintetében, amelyek természetüknél fogva, higiéniai vagy egészségügyi okok miatt nem szolgáltathatóak vissza, szintén nincs mód az indokolás nélküli elállásra, amennyiben a rendelést a Fogyasztó már átvette.
- olyan termék tekintetében, amely jellegénél fogva az átadást követően elválaszthatatlanul vegyül más termékkel;
MINŐSÉGI KIFOGÁS
1. Hibás teljesítés
Az Eladó hibásan teljesít, ha a termék a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek. Nem teljesít hibásan az Eladó, ha a Fogyasztó a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett.
2. Kellékszavatosság
A szavatossági szabályokat a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) és a 373/2021. Korm. rendelet részletezi.
2.1. Olyan szerződés alapján, ahol a felek kölcsönös szolgáltatásokkal tartoznak, a kötelezett a hibás teljesítésért kellékszavatossággal tartozik. Az Eladó a termék hibájáért (a vásárláskor a termékben már meglévő hiba ok miatt bekövetkező hibáért) kellékszavatossági felelősséggel tartozik. Az Eladó ezen felelősségét csakis a termék olyan hibája alapozza meg, amely hibának az oka már megvan a termékben a vásárlás pillanatában is, csak akkor még nem felismerhető (rejtett vagy gyártási hiba). Nem teljesít hibásan az Eladó, ha a Fogyasztó a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett.
2.2.A jogszabály értelmében a kellékszavatossági igények érvényesítésére Fogyasztók részére nyitva álló 2 év, és ez két részre tagolódik:
1.) A vásárlás napjától számított 12 hónapon belül, ha bármilyen rendellenességet, hibát észlel a termékkel kapcsolatban, azt kérjük, késedelem nélkül jelezze. A hibát legkésőbb a felfedezésétől számított 2 hónapon belül kell bejelenteni, a késedelmes igénybejelentésből eredő kárért az Eladó nem felel. Amennyiben a vásárlástól számított 12 hónapon belül bejelentett hiba eredete, jellege, így a reklamáció jogossága nem egyértelmű, vitás a felek között, úgy az Eladó saját költségén független szakvéleményt kér. Annak bizonyítása, hogy a hiba oka a vásárlás után keletkezett az Eladó terhe, ennek bizonyítás esetén mentesülhet a helytállási kötelezettség alól.
2.) A vásárlás napjától számított tizenkettő (12) hónapon túl, a 2 éves időtartam végéig kétség, vita esetén a Vásárló saját költségén bizonyíthatja (pl.: szakvélemény által), hogy a meghibásodás oka már eladáskor (gyártáskor) benne volt a termékben.
Minőségi kifogás esetén a Fogyasztó választása szerint kérheti:
– a termék kijavítását vagy kicserélését, azonban, ha az igény teljesítése lehetetlen, vagy az Eladó számára – a másik igény teljesítésével összehasonlítva – aránytalan többletköltséget okozna, akkor az eset összes körülményét (ideértve a hibátlan állapotban képviselt értéket és a
szerződésszegés súlyát) mérlegelve az Eladó a csereigény helyett választhatja a javítást.
Amennyiben az üzlet a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, vagy a Vásárló igényének nem tud megfelelő határidőben eleget tenni,
– úgy a Fogyasztó arányos árleszállítást kérhet,
– vagy a szerződéstől elállhat, ha a kötelezett a kijavítást, vagy a kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének megfelelő határidőben, a jogosult érdekeit kímélve nem tud eleget tenni, vagy ha a jogosultnak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.
Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.
A jogosult a választott kellékszavatossági jogról másikra térhet át. Az áttéréssel okozott költséget köteles a kötelezettnek megfizetni, kivéve, ha az áttérésre a kötelezett adott okot, vagy az áttérés egyébként indokolt volt.
2.3. Ha a Fogyasztó szavatossági igényt kíván érvényesíteni az Eladóval szemben, a fogyasztói szerződés megkötését a Fogyasztónak kell bizonyítania. Ha az Eladó a szerződésmegkötését vitatja, köteles felhívni a fogyasztó figyelmét a panasztétel lehetőségére és a panasz intézésének a fogyasztóvédelmi törvényben foglaltakkal összhangban álló módjára. A fogyasztói szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha a fogyasztó bemutatja az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot (az ÁFA törvény alapján kibocsátott számlát vagy nyugtát).
2.4. Kellékszavatossági jogokat az a Vásárló is érvényesíthet, aki nem minősül Fogyasztónak.
2.5. Fogyasztónak nem minősülő Vásárló kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított egy év alatt évül el.
Nem számít bele az elévülési időbe a kijavítási időnek az a része, amely alatt a jogosult a dolgot rendeltetésszerűen nem tudja használni.
A dolognak a kicseréléssel vagy a kijavítással érintett részére a kellékszavatossági igény elévülése újból kezdődik. Ezt a szabályt kell alkalmazni arra az esetre is, ha a kijavítás következményeként új hiba keletkezik.
3. Jótállás (fogyasztói szerződés esetén)
3.1. Az Eladó jótállási felelősségére a Ptk., valamint az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) sz. Kormányrendelet (a továbbiakban: Rendelet) rendelkezései az irányadóak. A Rendelet mellékletében felsorolt, Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott, új tartós fogyasztási cikkek (a továbbiakban: fogyasztási cikk) vonatkozásában hibás teljesítés esetén a Fogyasztó a jótállási időn belül jótállási igényt érvényesíthet az Eladóval szemben. A jótállási igény érvényesítésére a Ptk.-nak a kellékszavatossági jogok gyakorlására vonatkozó szabályait (6:159. §) kell megfelelően alkalmazni.
3.2. A jótállásból eredő jogokat a fogyasztási cikk tulajdonosa érvényesítheti, feltéve, hogy Fogyasztónak minősül. A jótállásból eredő jogokat a termék tulajdonjogának átruházása esetén az új tulajdonos érvényesítheti a jótállás kötelezettjével szemben.
3.3. A Rendelet hatálya alá tartozó termékekre vonatkozóan a jótállás időtartama 2021. január 1-jét követően megvásárolt termékek esetében
– 10 000 forintot elérő, de 100 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén egy év,
– 100 000 forintot meghaladó, de 250 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén két év,
– 250 000 forint eladási ár felett három év.
A fogyasztási cikk kijavítása esetén a jótállás időtartama meghosszabbodik a javításra átadás napjától kezdve azzal az idővel, amely alatt a Fogyasztó a fogyasztási cikket a hiba miatt rendeltetésszerűen nem használhatta.
A jótállási határidő a fogyasztási cikk Fogyasztó részére történő átadása, vagy ha az üzembe helyezést az Eladó vagy annak megbízottja végzi, az üzembe helyezés napjával kezdődik.
Ha a Fogyasztó a fogyasztási cikket az átadástól számított hat hónapon túl helyezteti üzembe, akkor a jótállási határidő kezdő időpontja a fogyasztási cikk átadásának napja.
3.4. A jótállási igény a jótállási határidőben érvényesíthető. A jótállási határidők elmulasztása jogvesztéssel jár (kivéve, amikor a jótállás időtartama meghosszabbodik a javításra átadás napjától kezdve azzal az idővel, amely alatt a Fogyasztó a fogyasztási cikket a hiba miatt rendeltetésszerűen nem használhatta). A Fogyasztó a jótállási határidő alatt bármikor közölheti kifogását az Eladóval.
Ha az Eladó jótállási kötelezettségének a jogosult felhívására nem tesz eleget, a jótállási igény a felhívásban tűzött határidő elteltétől számított három hónapon belül akkor is érvényesíthető bíróság előtt, ha a jótállási határidő már eltelt. E határidő elmulasztása jogvesztéssel jár.
3.5. Ha a gyártó a fogyasztási cikkre a Rendeletben foglaltaknál kedvezőbb jótállási feltételeket vállal, a jótállás alapján az Eladót megillető jogok a Fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés teljesítésének időpontjában átszállnak a Fogyasztóra.
A Rendelet alkalmazásában gyártó: a fogyasztási cikkek adásvételének és a kapcsolódó jótállásnak egyes vonatkozásairól szóló, 1999. május 25-I 1999/44/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 1. Cikk (2) bekezdés d) pontjában meghatározott gyártó.
3.6. A jótállás időtartama alatt az Eladó a felelősség alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.
3.7. Az Eladó köteles a Rendelet hatálya alá tartozó fogyasztási cikkel együtt jótállási jegyet a Fogyasztó rendelkezésére bocsátani olyan formában, amely a jótállási határidő végéig biztosítja a jótállási jegy tartalmának jól olvashatóságát. A jótállási jegy szabálytalan kiállítása vagy a jótállási jegy Fogyasztó rendelkezésére bocsátásának elmaradása a jótállás érvényességét nem érinti.
A Fogyasztó jótállási igényét a jótállási jeggyel érvényesítheti, amelynek nem tehető feltételévé a fogyasztási cikk felbontott csomagolásának a Fogyasztó általi visszaszolgáltatása. A jótállási jegy Fogyasztó rendelkezésére bocsátásának elmaradása esetén a szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha a Fogyasztó bemutatja az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot (az ÁFA törvény alapján kibocsátott számlát vagy nyugtát). Ebben az esetben a jótállásból eredő jogok az ellenérték megfizetését igazoló bizonylattal érvényesíthetőek.
3.8. A Fogyasztó a kijavítás iránti igényét választása szerint az Eladó székhelyén és a vállalkozás által a jótállási jegyen is feltüntetett alábbi javítószolgálatnál közvetlenül is érvényesítheti: Du-Pol Kft. 4028 Debrecen, Damjanich u. 27. Fsz.1., e-mail: office@dupol.eu
3.9. A jótállás a Fogyasztó törvényből eredő jogait nem érinti.
3.10. A Rendelet szerinti jótállás érvényességéhez, valamint a jótállásból eredő jogok érvényesítéséhez az Eladó az e rendeletben foglaltakon túl további követelményt nem támaszthat a Fogyasztóval szemben, kivéve, ha a fogyasztási cikk üzembe helyezése más módon nem biztosítható és a követelmény teljesítése nem jelent aránytalan terhet a Fogyasztó számára.
3.11. Minden olyan megállapodás, amely a Rendeletben foglaltaktól a Fogyasztó hátrányára tér el, semmis. Az érvénytelen megállapodás helyébe a Rendelet rendelkezései lépnek.
3.12. A Rendelet értelmében, ha a Fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, az Eladó nem hivatkozhat aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.
4. Termékszavatosság (fogyasztói szerződés esetén)
4.1. Termékszavatossági igény szempontjából a Ptk. 6:168. § szerint terméknek minősül a vállalkozás által Fogyasztónak eladott ingó dolog.
4.2. Termék hibája esetén a Fogyasztó követelheti a gyártótól, hogy a termék hibáját javítsa ki, vagy – ha a kijavítás megfelelő határidőn belül, a Fogyasztó érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges – a terméket cserélje ki. A termék akkor hibás, ha nem felel meg a terméknek a gyártó által történt forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.
4.3. Termékszavatossági igény szempontjából gyártónak minősül a termék előállítója és forgalmazója.
4.4. A gyártó mentesül a termékszavatossági kötelezettség alól, ha bizonyítja, hogy
a) a terméket nem üzleti tevékenysége vagy önálló foglalkozása körében gyártotta vagy forgalmazta;
b) a termék forgalomba hozatalának időpontjában a hiba a tudomány és a technika állása szerint nem volt felismerhető; vagy
c) a termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta.
4.5. Csere esetén a kicserélt termékre, kijavítás esetén a termék kijavítással érintett részére vonatkozó kellékszavatossági kötelezettség a gyártót terheli.
4.6. A Fogyasztó a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles a hibát a gyártóval közölni. A hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni. A közlés késedelméből eredő kárért a Fogyasztó felelős.
4.7. A gyártót a termékszavatosság az adott termék általa történő forgalomba hozatalától számított két évig terheli. E határidő eltelte jogvesztéssel jár.
4.8. A termékszavatossági jogokat a termék tulajdonjogának átruházása esetén az új tulajdonos érvényesítheti a gyártóval szemben.
4.9. A szavatossági és jótállási igények érvényesítése (fogyasztói szerződés esetén)
4.9.1. Az Eladó a Fogyasztó nála bejelentett jótállási igényéről jegyzőkönyvet köteles felvenni.
A jegyzőkönyv másolatát haladéktalanul, igazolható módon a Fogyasztónak rendelkezésére kell bocsátani. Ha az Eladó a Fogyasztó jótállási igényének teljesíthetőségéről annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról – az igény elutasítása esetén az elutasítás indokáról és a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről is – öt munkanapon belül, igazolható módon köteles értesíteni a Fogyasztót.
4.9.2. Az Eladó a Fogyasztó jótállási igényéről felvett jegyzőkönyvet az annak felvételétől számított három évig köteles megőrizni, és azt az ellenőrző hatóságnak bemutatni.
4.9.3. Kicserélés iránti igény teljesítésekor az Eladónak a jótállási jegyen fel kell tüntetnie a kicserélés tényét és időpontját.
Határidők:
1. Ha egy kötelező jótállás alá tartozó termék első alkalommal hibásodik meg és az Eladó vagy a szerviz megállapítja, hogy a termék nem javítható, akkor az Eladó 8 napon belül köteles cserélni a terméket. Ha a termék cseréjére nincs lehetőség, az Eladó köteles a Fogyasztó által bemutatott, a termék árának megfizetését igazoló számlán vagy nyugtán feltüntetett vételárat 8 napon belül visszatéríteni a vásárló részére.
2. Ha egy kötelező jótállás alá tartozó termék meghibásodik és az Eladó vagy a szerviz megállapítása szerint a termék javítható, akkor az Eladónak a korábbi szabályoknak megfelelően ezután is törekednie kell a termék 15 napon belüli javítására. Ha a javítási idő a 15 napot meghaladja, akkor az Eladó a Fogyasztót legkésőbb a 15. napon tájékoztatni köteles a javítás várható időtartamáról. A tájékoztatást a fogyasztó előzetes hozzájárulása esetén elektronikus úton vagy a Fogyasztó általi átvételi igazolásra alkalmas más módon kaphatja meg legkésőbb a javításra átadástól számított 15. napon.
3. Ha egy kötelező jótállás alá tartozó terméket 30 napon belül nem tudja megjavítani az Eladó/szervíz, akkor az Eladó 8 napon belül cserélni köteles a terméket, a Fogyasztó egy új terméket kap. Ha a termék cseréjére nincs lehetőség, az Eladó köteles a Fogyasztó által bemutatott, a termék árának megfizetését igazoló számlán vagy nyugtán feltüntetett vételárat 8 napon belül visszatéríteni a Fogyasztó részére.
4. Ha egy kötelező jótállás alá tartozó termék (lásd: 2. pont) a harmadik javítást követően újból meghibásodik, akkor az Eladó 8 napon belül köteles cserélni a terméket. A háromszori javítás nem ugyanazon hibára vonatkozik. Ha a termék cseréjére nincs lehetőség, az Eladó köteles a Fogyasztó által bemutatott, a termék árának megfizetését igazoló számlán vagy nyugtán feltüntetett vételárat 8 napon belül visszatéríteni a Fogyasztó részére.
Ha a Fogyasztó kijavítás iránti jótállási igényét közvetlenül a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál kívánja érvényesíteni, a javítószolgálat köteles az Eladót haladéktalanul értesíteni a jótállási igény bejelentéséről.
A jótállási igény fizikai sérülés, nem rendeltetésszerű használat miatti elhasználódás, elemi kár okozta meghibásodás esetén nem érvényesíthető.
4.9.4. Jótállási igény érvényesítése esetén a kijavítás során a fogyasztási cikkbe csak új alkatrész kerülhet beépítésre.